söndag 28 februari 2010

Skola övervakade elev på fritiden via datorn.

En fråga som varit på tapeten nu i cirka två veckor är historien ifrån en skola i Pennsylvania i USA. En elev fick ett straff av sin lärare för något denna gjort på fritiden. Det visade sig att eleven hade fått en laptop av skolan och webbkameran hade fjärr aktiverats så skolan kunde se vad eleven gjorde på fritiden.
Min åsikt är att även om denne elev är en så kallad bråkstake och värsting, vad han gör på fritiden eller i hemmet ska inte skolan ha att göra med. Detta ser jag som ett grovt intrång i privat livet. Men det bör också anser jag lyfta frågan till att även gälla yrkes livet ska din arbetsgivare få övervaka dig på fritiden via att kunna fjärrstyra webbkameran på datorn? Nu går varken jag i skolan eller har företags laptop men framför min webb kamera på min privata laptop kommer det snart att sitta en bit maskerings tejp. Något enkelt och billigt = low tech slår ut high tech.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar