lördag 13 februari 2010

Övervakning av allmänna utrymmen av hyresvärden? Nej tack

http://svtplay.se/v/1885405/rapport/hyresgaster_kan_kameraovervakas?sb,k103266,2,f,123748

För er som inte orkar klicka på länken kommer här en kort sammanfattning: Hyresbolag vill kamera övervaka sina hyresgäster vid ytterdörren, trapphus samt allmänna utrymmen.

Min kommentar: Detta är förkastligt att kamera övervaka ytterdörrar samt trapphus och gemensamma utrymmen är en grov kränkning av privat livet, och skulle det filmade materialet komma i orätta händer så skulle det i sig kunna användas till brottslig verksamhet t.ex. inbrott osv.
Att kamera övervaka ett fler bils garage är däremot okej anser jag då bilarna är värda (de flesta en större summa pengar) och det gör att bil stölder just där avskräcks eller lättare kan klaras upp.
Däremot ser jag det som inget hinder att kamera övervaka när miljön runt huset om en rimlig orsak finns jag är säker på att ingen vill ha ett nytt oroligheterna i rosengård. Att slentrianmässigt övervaka förråd i hyreshus anser jag ska endast behöva göras om där har förekommit inbrott och stölder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar