torsdag 6 september 2012

Vill unga inte ha jobb? Agenda 2/9, 21:15. 2012



Tv programmet agenda handlade om att unga inte vill ha jobb.
På Åges gjuteri i Unnaryd i småland har de svårt att hitta personal utan att ha någon krav på utbildning eller erfarenhet.

Unga vill bo och arbeta i städerna och har man möjligheten att få en lägenhet i en stad då tar man den. Närmaste större stad är Halmstad sex mil med bil ifrån företaget i programmet och där i ligger en del av problemet. Har man nu som arbetslös eller studerande haft turen att få tag i en lägenhet då har man inte det ekonomiska utrymmet att varken kunna ta körkort eller kunna köpa och ännu viktigare ”hålla” en bil. Kan man inte ta sig till företaget så är det ju inte lönt att söka det jobbet.

Unnaryd är en glesbygdskommun med många liknande kommuner runt omkring och de flesta vare sig det är ungdomar eller invandrare vill bo i städerna.

Programmet beskrev att företaget hade en marknadsmässig lönesättning, ja det är en sanning med modifikation, för att facket inte ska stå och strejka utanför grindarna måste man ge minst 85kronor i timmen före skatt det blir en månadslön på 13600kr före skatt, efter skatt blir det 11230kr. Ja på en sådan lön går det inte att bo i egen bostad samt hålla en bil. 

I programmet sa dem även att på företaget hade 70 % av de anställda invandrar bakgrund och min egen erfarenhet i ämnet är att ju fler med invandrar bakgrund där är på ett industri företag ju mer halkar lönerna efter. Vi säger att företaget ger den symboliska 100 lappen i timlön (vilket jag själv anser att facket borde höja upp minsta lönen till ifrån 85kr/timme till 100kr/timme) det blir då 16000kr före skatt för heltid, vilket ger 12638kr efter skatt även där är det mycket stramt att kunna leva, bo samt hålla och äga en bil.

Jag har själv för många år sedan jobbat på ett företag dit jag var tvungen att köra bil och grund lönen var 89.50kr/timme före skatt, när bensinen och bilen var fixad var där inte många kronor över.
Sen tror jag även att agenda vinklade det hela något när de intervjuade ungdomarna att de som var negativa till att ta dessa jobb fick mer utrymme än de som var positiva till det.

Jag var även inne på Åges hemsida i dagarna och där kunde jag inte hitta någon information om att de sökte personal. Jag var även inne på platsbanken och tittade igenom samtliga jobb i kategorin industri inte heller där hade de någon annons, så det kan mycket väl vara bluff och båg för att få tv uppmärksamhet och reklam för företaget. Räknar man bort antalet jobb ifrån oseriösa bemanningsföretag och timanställningar så var där inte särskilt många lediga industri jobb fler uppåt landet än här i söder.

Min slutpoäng är att ungdomar vill ha jobb även okvalificerade industri jobb med låg status. Där emot vill de gärna bo i stan och inte i glesbygdskommuner, det sociala livet är viktigt. Det var likadant i nyhetsinslaget jag såg när polisen skulle rekrytera en polis till Kiruna antalet sökande var =0. 
Det sociala livet spelar stor roll. 

5 kommentarer:

  1. Jag har själv kollat upp Åges och de söker visst personal: http://www.staffrec.se/viewad.php source=AMS&id=33402!
    Jag ringde upp chefen för bemanningsbolaget som sköter rekytreringen då jag är intresserad.
    Han svarade att att man söker folk som har inriktning/utbildning som maskinoperatör.
    Jag har inte detta, bara en CNC-utbildning som jag avbröt för länge sen pga ointresse/hög teoretisk nivå. Det kan vara så att invandrare har utbildning och gediget intresse sedan tidigare från deras hemländer så de kan söka dessa jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.staffrec.se/viewad.php?source=AMS&id=33402

      Radera
  2. Ja då använder de sig av ett bemanningsföretag för att söka efter personal. Efter att ha varit inne och läst annonsen så skriver de inte rakt ut att det är Åges gjuteri men med största sannolik är de det företaget.Och som ovanstående inlägg skriver att de söker personal med utbildning/erfarenhet maskinoperatör då är det ju inte "folk rakt in ifrån gatan." Så lite bluff och båg var där i det hela. Tack för upplysningen den var mycket intressant.

    SvaraRadera
  3. På deras hemsida finns lite mer info,
    http://www.ages.se/lediga_jobb.html

    SvaraRadera
  4. Jo det har jag läst på deras hemsida när jag skrev blogg inlägget. Men de har ändrat informationen lite där sen dess.

    SvaraRadera